فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
ابزار و قالب وبلاگبیست تولزفونت زيبا ساز
اکسایش کند
آموزش علوم تجربی متوسطه اول
مطالب مفید علوم تجربی جهت استفاده همکاران و دانش اموزان عزیز
جمعه 27 آبان 1390برچسب:, :: 16:33 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

اين گنبد مسي به رنگ سبز در آمده است زيرا مس با اكسيژن هوا تركيب شده و مس اكسيد (CUO) تشكيل شده است. مس اكسيد به آرامي با آب تركيب مي شود و مس هيدروكسيد (Cu(OH)2) را كه سبز رنگ است پديد مي آورد.

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


جمعه 27 آبان 1390برچسب:, :: 16:26 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

ولفرم يا تنگستن فلزي است كه رشته سيم داخل لامپ هاي حبابي (التهابي) را تشكيل مي دهد. اين فلز در دماي 3410oC ذوب مي شود. در داخل حباب لامپ بدون حضور اكسيژن بر اثر گرما داخل بر افروخته مي شود و نور توليد مي كند، اما تنگستن ملتهب در برابر اكسيژن به سرعت مي سوزد (با اكسيژن تركيب شده پودر سفيد رنگي پديد مي آيد).

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


جمعه 27 آبان 1390برچسب:, :: 16:15 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

برخی از عناصر به شعله رنگ خاصی را می دهند که با توجه به رنگ شعله میتوان عنصر را شناسایی کرد.در تصویر زیررنگ شعله عناصر پتاسیم.سدیم. لیتیم.باریم.استرانسیم و کلسیم را مشاهده می نمایید.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 1:45 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

  

فلزها مي توانند به شكل ورقه هاي نازك درآيند زيرا بر اثر فشار لايه هاي منظم اتم ها بر روي هم مي لغزند و در كنار يكديگر قرار مي گيرند.

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 1:30 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

علت رسانايي فلزها
الكترون ها در يك فلز نسبتاً آزادانه حركت مي كنند.اين مطلب رسانايي الكتريكي فلزها را توجيه مي كند.در اين مدل كه به درياي الكترون ها مشهور است يون هاي فلزي به وسيله ي الكترون ها احاطه شده اند، ولي الكترون ها به جاي آن كه به يك يون مشخص وابسته باشند بر روي تمام بلور پخش مي شوند.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


چهار شنبه 25 آبان 1390برچسب:, :: 1:6 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


سه شنبه 24 آبان 1390برچسب:, :: 17:23 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آشنايي با چند آلياژ (مخلوط همگن جامد در جامد)

 

نام آلياژ اجزاي مخلوط ويژگي مهم
برنج
Brass
مس %70، روي %30 سخت تر از مس خالص
برنز
Bronze
مس %90، قلع %10 سخت تر از مس خالص
دُرالامين
duralumin
آلومنيوم %96، مس %4 سخت تر از آلومنيم خالص
فلز لحيم
Solder
قلع %50، سرب %50 نقطه ي ذوب پايين(203)
استيل نرم
Mildsteel
آهن %7/99، كربن %3/0 مقاوم تر و سخت تر از آهن خالص
فولادزنگ نزن
Stainless steel
آهن%70،كرم%20،نيكل%10 سخت تر از آهن خالص ، بدون زنگ زدگي
استيل منگنز
Manganese steel
آهن%86،منگنز%13،كربن%1 خيلي سخت
آهن خالص آهن %97، كربن%3 سخت امّا شكننده

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


 

بر خلاف آنچه تا کنون تصور می رفته است ,عامل اصلی انقراض دایناسورها و هم عصرانشان شهاب سنگ معروف "چیکسولوب"* نمی باشد. به اعتقاد برخی فسیل شناسان اصابت شهاب سنگهای متعددبه زمین, آتشفشانهای مهیب و پرقدرت شبه قاره هند و نهایتا تغییرات آب و هوایی در پایان دوره" کریتاسیوس" همگی در نابودی دایناسورها نقش داشتند.

 
بیش از 65 میلیون سال پیش دراواخر دوره کریتاسیوس ,شهاب سنگ عظیم الجثه ای به قطر 10 کیلومتر به زمین اصابت کرد.در اثر این اصابت حفره ای عظیم در دل زمین ایجاد شد که با استفاده از ابزارهای زمین شناسی وجود آن در یک کیلومتری زیر سطح زمین کشف شد .مکان این اصابت یاکوتان در پنینسولا واقع در مکزیکو بود .
هنگامی که چیکسولوب به زمین اصابت کرد شوک عظیمی ناشی از انتقال انرژی به زمین بوجود آورد با این اتفاق 5.0×1023 ژول انرژی تقریبا برابر با 100000 گیگا تن تی ان تی انرژی آزاد شد .این مساله یک سونامی عظیم در همه جهات به وجود آورد که به خصوص جزایر کارائیب را به شدت در هم نوردید همچنین موجب بروز زمستان هسته ای شد که زمین را بر ای سالها با ابر غلیظی پوشاند.
در اینجا بود که در دهه هفتاد میلادی نظریه انقراض دایناسورها توسط این شهاب سنگ از سوی فیزیکدانی به نام لوئیس آلوارز و پسرش والتر که یک زمین شناس بود مطرح شد .این نظریه به طورگسترده ای از سوی جوامع علمی با استقبال روبرو شد و مورد پذیرش قرار گرفت.بر اساس این نظریه ایریدیوم تا پیش از اصابت چیکسولوب در زمین وجود نداشته است و توسط این شهاب سنگ به زمین آورده شده است.
اما تحقیقاتی که به تازگی صورت گرفته است و با نمونه برداری از رسوبات اعماق دریا در محل اصابت چیکسولوب و نیز در تگزاس در طول رودخانه "برازوس" و از صخره های عظیم الجثه در شمال مکزیکو نشان می دهد که چیکسولوب به تنهایی نمی تواند عامل انقراض دایناسورها در کره زمین باشد چراکه اصابت این شهاب سنگ 300000 سال پیش از نابودی کامل حیات به زمین رخ داد که پس از آن بسیاری از گونه های جانداران دریایی سالهابه حیات خود ادامه می دادند.
بر اساس این تحقیقات حفره به جا مانده ازاین شهاب سنگ تنها یکی از هزاران آثار باقیمانده از انواع مشابه خود بر روی کره زمین است و شاید چیکسولوب کوچکترین و جز اولین سری از شهاب سنگهایی باشد که حیات برروی کره زمین را برای بیش از 50000از بین برد.

در تمامی مکانهای بالا محققین میکرو فسیلهای موجود را مورد بررسی قرار دادند اما هیچ گونه تاثیرات زیست محیطی که منجر به پدیده انقراض شود رانیافتند .بعبارتی هیچگونه رابطه ای بین انقراض و اصابت چیکسولوب به زمین وجود ندارد.
در نهایت بزرگترین و آخرین ضربه نامشخص در 65.5 میلیون سال رخ داد و این فاجعه دو سوم از انواع گونه های گیاهی و جانوری را به ورطه نابودی و انقراض کشاند. در واقع آن ضربه بود که باعث شد تا فلز ایریدیوم به کره زمین آورده شود و اکنون در همه سنگها و صخره ها در همه جای دنیا دیده شود. این خود از نشانه های آن ضربه کاری است که منجر به نابودی عصر خزندگان گردید.
به این ترتیب با کشف حلقه ها ی گمشده داستان واقعی انقراض دایناسور ها این داستان را می توان این گونه ادامه داد و به پایان بردکه چیکسولوب علی رغم شدت و قدرت اصابت همراه با فعالیتهای آتشفشانی بلند مدت و شدید در شبه قاره هند که طغیانهای بازالتی به همراه داشت مقادیر بسیا رانبوهی از گازهای گلخانه ای را به اتمسفر زمین متصاعد کرد در طی یک دوره بیش از یک میلیون سال با تغییرات جوی گونه های جانوری را به پرتگاه نیستی سوق داد و در نهایت با سقوط دومین شهاب سنگ عظیم الجثه همه چیز به پایان رسید.
اما این داستان با یک سوال به پایان می رسد و آن این است که رد پای آخرین شهاب سنگ عظیم الجثه را در کدام نقطه این کره خاکی باید جستجو کرد؟

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:54 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

شناساگرها مواد آلی هستند که در محیط های مختلف رنگ های متفاوتی را ایجاد می کنند و با توجه به تغییر نگ می توان ماده را شناسایی کرد.

از شناساگر ها برای تشخیص اسید ها و بازها نیز استفاده می شود.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

ادامه مطلب ...


دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, :: 21:10 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

دانش اموزان عزیز ددر این بخش شما میتوانید در یک آزمون آنلاین شرکت کرده و میزان معلومات و مهارتهای خود را سنجیده  وبلافاصله نتیجه ازمون خود را دریافت نمایید.موفق باشید.

 


آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

ادامه مطلب ...


جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 18:15 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 18:11 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

1-مخلوط معلق جامد در مايع (سوسپانسيون يا تعليق) را در داخل لوله آزمايش مي ريزند و در دستگاه سانتريفوژ قرار مي دهند.
2-لوله آزمايش ديگري براي حفظ تعادل در طرف ديگر دستگاه قرار مي دهند.
3-با چرخش دستگاه ذرات جامد در انتهاي لوله قرار مي گيرند.
4-ذرات جامد در ته لوله آزمايش متراكم مي شوند و مايع از آنها جدا شده روي ذرات جامد قرار مي گيرد به اين ترتيب مايع را به راحتي جدا مي كنند و در لوله آزمايش ديگري مي ريزند.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


 

ظرف A محلول اشباع شده از يك گاز در حالت تعادل در فشار P1 رانشان مي دهد.
اگر فشار به P2 افزايش يابد(حالت B) حجم گاز كاهش پيدا مي كند.در نتيجه ، فراواني برخورد مولكول ها با سطح مايع افزايش مي يابد و گاز بيشتري در مايع حل مي شود و وضعيت تعادل جديد برقرار مي گردد.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


 بحرالميت (درياي مرده) در مرز بين اردن و فلسطين اشغالي از نمك اشباع مي باشد ، در نتيجه بلورهاي نمك با تابش آفتاب داغ بر سطح آن پديدمي آيند.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 13:10 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


جمعه 6 آبان 1390برچسب:, :: 12:57 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

این دماپا از دو تیغه ی اهنی و مسی تشکیل شده است دماپا به سمت تیغه آهنی خم شده است

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


برم در دماي اتاق مايع است و در ته استوانه قرار مي گيرد.برم در دماي 25 درجه سانتيگراد به راحتي تبخير مي شود.مولكول هاي گاز برم در ابتدا درست در بالاي سطح مايع بيشترين تعداد را دارند اما با گذشت زمان پخش شده در لابه لاي مولكول هاي درون استوانه قرار مي گيرند.جالب است بدانيد چگالي برم چندين برابر هواست.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


 

فلز سديم به سرعت با آب واكنش مي دهد بر اثر اين واكنش گاز هيدروژن و محلول سديم هيدروكسيد (سود سوز آور) پديد مي آيد، در اين واكنش گرما و نور زيادي ايجاد مي شود.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 13:12 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

اين منظره شگفت انگيز در درياچه مونو ( MONO LAKE ) در كاليفرنياي آمريكا مشاهده مي شود و به برج هاي توفا ( TUFA TOWERS ) معروف است. اين برج ها بر اثر واكنش شيميايي بين كربنات موجود در آب درياچه و كلسيمي كه همراه باران هاي بهاري وجود دارد ايجاد مي شود. فراورده اين واكنش كلسيم كربنات يا سنگ آهك است كه به اين شكل در مي آيد.
TUFA = سنگ سوراخ سوراخي كه در اثر رسوب آب رود خانه و چشمه ايجاد مي شود و اكثراً با رسوبات آهكي همراه است.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


دو شنبه 2 آبان 1390برچسب:, :: 13:7 :: نويسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

وقتي آب باران به سنگ هاي آهكي برخورد مي كند تغيير شيميايي رخ مي دهد. باران به آرامي با كربن دي اكسيد تركيب مي شود و اسيد كربنيك را پديد مي آورد. اين اسيد باعث خوردگي بيشتر سنگهاي آهكي مي شود.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو


درباره وبلاگ


پيام مديريت وب سایت : با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، به وب سایت آموزش علوم تجربی خوش آمديد . این وب سایت جهت ارتقا معلومات شما عزیزان در زمینه علوم تجربی راهنمایی راه اندازی شده است .لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما در بهتر شدن كيفيت مطالب آن ياري رسانيد . براي سريع تر رسيدن به مطلب مورد نظر از آرشيو موضوعي استفاده كنيد.
موضوعات


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 131
بازدید دیروز : 212
بازدید هفته : 343
بازدید ماه : 3953
بازدید کل : 1349353
تعداد مطالب : 206
تعداد نظرات : 235
تعداد آنلاین : 2

جهت مشاهده کلیپ های آموزشی روی آنها کلیک کنید
دریافت کد شکل ایکون


Up Page

کد متحرک کردن عنوان وب

فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز


تماس با ما لوگوی وبلاگ

آموزش علوم تچربی راهنمایی

دریافت همین آهنگ