پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بار الکتریکی
نوشته شده در دو شنبه 9 مرداد 1391
بازدید : 3082
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: بار الکتریکی , مثبت , منفی ,



ویژگی های آینه تخت
نوشته شده در دو شنبه 18 ارديبهشت 1391
بازدید : 1968
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)
آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



آزمایشگاه مجازی
نوشته شده در جمعه 1 ارديبهشت 1391
بازدید : 803
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

آزمایشگاه فیزیک


  • آزمایشگاه اپتیک
  • آزمایشگاه الکتریسیته
  • آزمایشگاه حرارت و ترمودینامیک
  • آزمایشگاه مکانیک
  • آزمایشگاه صوت
  • آزمایشگاه هسته‌ای
  • آزمایشگاه الکترونیک
  • آزمایشگاه اشعه ایکس
  • آزمایشگاه لیزر
  • ...

آزمایشگاه شیمی


  • آزمایشگاه شیمی آلی
  • آزمایشگاه شیمی معدنی
  • آزمایشگاه رشد بلور
  • آزمایشگاه شیمی تجزیه
  • آزمایشگاه سنتز مواد
  • ...

آزمایشگاه زیست شناسی


  • آزمایشگاه گیاه شناسی
  • آزمایشگاه جانور شناسی
  • آزمایشگاه میکروبیولوژی
  • آزمایشگاه ژنتیک
  • آزمایشگاه سلول شناسی
  • آزمایشگاه بافت شناسی
  • آزمایشگاه محیط زیست
  • آزمایشگاه اکولوژی
  • آزمایشگاه پزشکی
  • ...

هر آزمایشگاه شامل 30 آزمایش خواهد بود که

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



چرخه زندگی خزه و سرخس
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391
بازدید : 2924
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

چرخه زندگی خزه


چرخه زندگی سرخس

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: انیمیشن های علوم , آزمایشگاه مجازی , ,



معرفی اجزای بدن
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391
بازدید : 2111
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

روی تصویر کلیک کنید

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



انیمیشن گروهای خونی گیرنده و دهنده
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391
بازدید : 1480
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

لطفا روی تصوی کلیک کنید

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: انیمیشن گروهای خونی گیرنده و دهنده ,



شناسایی اجزای میکروسکوپ
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391
بازدید : 5329
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

جهت شناخت اجزای میکروسکوپ روی تصویر زیر کلیک کرده و نام هر قسمت را کنار خط مربوط به آن بکشید.

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: میکروسکوپ , انیمیشن میکروسکوپ ,



چگونه آتشفشان بسازیم؟
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391
بازدید : 1660
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

چگونه آتشفشان بسازیم؟

مواد مورد نیاز:

6 پیمانه آرد ،2 پیمانه نمک ، 4 قاشق غذا خوری روغن ، آب گرم ، یک عدد بطری پلاستیکی،

پودر لباسشویی ، رنگ غذا ،سرکه

یک آتشفشان فوق العاده زیبا

http://up.vatandownload.com/images/r25t8ukn4888tupz792q.gif

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: چگونه آتشفشان بسازیم؟ ,



آزمایشگاه ژنتیک تعیین
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1386
بازدید : 1448
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آزمایشگاه ژنتیک تعیین

گروه
خون
جهت تعیین گروه خونی روی تصویر کلیک کنید

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



بررسی اجزای سلول
نوشته شده در چهار شنبه 24 اسفند 1390
بازدید : 1537
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

جهت دیدن اجزای سلول به صورت سه بعدی روی تصویر کلیک کنید.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



ﺟﺪا ﺳﺎزی ﻣﺨﻠﻮط آب و اﻟﻜﻞ
نوشته شده در دو شنبه 22 اسفند 1390
بازدید : 4430
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

برای ﺟﺪا ﺳﺎزی ﻣﺨﻠﻮط آب و اﻟﻜﻞ ﺑﻪ از روش ﺗﻘﻄﻴﺮ استفاده می شود که اساس آن اختلاف نقطه جوش دو ماده است.
الکل


شما می توانید یک فایل فلش کم حجم را در این بار از لینک زیر دریافت کنید و آن را ببینید.

دانلود فایل فلش

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: آب , آموزش , الکل , اموزش , اول , بلورسازي , تبخيز , تقطير , جداسازي , علوم , فيلم , مخلوط ,



کمک های اولیه در آزمایشگاه شیمی
نوشته شده در جمعه 19 اسفند 1390
بازدید : 993
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

كمكهاي اوليه در آزمایشگاه شیمی
با وجود احتياطهاي لازم ممكن است در موقع كار در آزمايشگاه دست يا قسمتي از پوست بدن در اثر تماس با مواد شيميايي سوخته و يا صدمه ببينند. در اين صورت از دستورات زير استفاده كنيد.
 سوختگي حاصل از اسيدها:
بلافاصله قسمت آسيب ديده را با آب زياد بشوييد و سپس با محلول سديم بي‌كربنات رقيق (5%) شستشو داده و بعد محل سوختگي را با كمي پارافين يا پماد mgo در گليسرين، چرب كنيد.
 سوختگي حاصل از قلياها:
شستشو با مقدار زيادي آب و بعد شستشو با محلول (5%) آمونيم كلريد يا محلول اشباع شده بوريك اسيد و يا محلول (2%) اسيد استيك و مجددا شستشو با آب.
 سوختگي با فسفر:
محل سوختگي را بايد با محلول (1%) سولفات مس و يا محلول (1%) نيترات نقره شستشو داد.
 سوختگي با برم:
با مقدار زيادي آب بشوييد و سپس با گلسيرين چرب كرده و اگر ناراحتي ادامه داشت پس از مدت كمي گلسيرين را با آب گرم از روي قسمت آسيب ديده پاك نموده و از پماد مخصوص سوختگي استفاده كنيد.
 سوختگي بر اثر شعله يا تماس با جسم داغ و يا الكتريسيته:
اگر سوختگي از نوع اول (پوست سرخ و كمي متورم شده) باشد، پماد ضد سوختگي به كار ميبريم. اگر از نوع دوم (توليد تاول در اثر سوختگي) يا نوع سوم (آسيب ديدگي قسمتهاي عمقي پوست) باشد محل آسيب ديده را فورا با محلول 1% سديم بي‌كربنات شستشو داده و از پماد سوختگي استفاده ميكنيم.
 بريدگي:
بريدگيهايي كه در آزمايشگاه اتفاق مي افتد بيشتر در نتيجه شكستن ناگهاني ظروف شيشه اي و تماس شي شكسته با دست ميباشد. اگر بريدگي خفيف باشد، بهتر است بگذاريم براي چند ثانيه مقداري خون از بريدگي خارج شود و پس از اطمينان از اينكه ذرات شيشه در زخم نمانده از پودر پنيسيلين استفاده ميكنيم و آنرا با يك باند يا گاز تميز ميبنديم. اگر بريدگي شديدتر باشد پس از ضد عفوني كردن محل آسيب ديده به يكي از طرق فوق باند تميز روي آن قرار داده و با تنسوپلاست روي بريدگي را ميبنديم.
  آتش سوزي مواد شيميايي:
بايد به سرعت مواد منفجره و ساير مواد سوختني نظير الكل و اتر را از مجاورت آتش دور نموده و سويچهاي چراغ گاز و دستگاههاي الكتريكي را قطع نمود. براي خاموش كردن آتش بهتر است از سيلندرهاي Solidcarbon Dioxide استفاده كرد.
مخلوط شن و سديم بيكربنات نيز براي خاموش كردن آتش مفيد است.
 مسموميت با گازها:
1- دستورات مقدماتي و عمومي
استنشاق گازهاي سمي در آزمايشگاه باعث تحريك بيني و گلو و يا سرفه و سردرد ميشود و اين گونه مواد در آزمايشگاه زياد است. گاهي آثار مسموميت با بعضي گازها پس از چند ساعت آشكار ميشود، در اينگونه موارد بايد قواعد كلي زير را رعايت كرد.
الف) مسموم را به هواي آزاد انتقال داده و دكمه هاي لباس را در ناحيه سينه و گردن باز كنيد.
ب) غرغره كردن محلول سديم بيكربنات رقيق، بوييدن تنطور اكاليپتوس و نعناع و آشاميدن چاي يا شير و يا جوشانده دارچين با آب، از كمكهاي اوليه موثر ميباشد.
2- دستورات اختصاصي براي مسموميت با گازها
الف) گاز آمونياك
استنشاق بخار استيك اسيد رقيق و بعد مانند دستور سوختگي با قلياها عمل شود.
ب) گازهاي برم، كلر، فلوريدريك و كلريدريك
استنشاق بخار محلول رقيق آمونياك و بعد شستشو با آب و محلول 1% سديم بيكربنات
ج) بخارهاي اسيد نيتريك و اكسيدهاي ازت
استنشاق بخار محلول رقيق آمونياك
د) گاز هيدروژن سولفايد
شستشوي بيني و چشم با آب
 ورود مواد به چشم
1- ورود مواد قليايي به چشم
به وسيله چشم شوي حاوي آب، چشم را بشوييد و در صورت احساس ناراحتي چند مرتبه و هر مرتبه 2 قطره روغن كرچك يا پارافين در چشم بريزيد. در صورت لزوم ميتوان با محلول 1% بوريك اسيد چشم را بشوييد.
2- ورود مواد اسيدي به چشم
 در مورد اسيدها پس از شستشوي چشم با آب، چشم را با محلول 1% سديم بيكربنات بشوييد.
 مسموميت در اثر ورود مواد سمي به دهان
الف) اسيدها و بازها فقط داخل دهان شده باشند
به سرعت ماده را بيرون ريخته و با مقدار زيادي آب، دهان را ميشوييم و بعد در مورد اسيدها از آب آهك و در مورد بازها از آب ليمو و يا استيك اسيد 5% براي شستن دهان استفاده ميشود.
 ب) مواد سمي فرو برده شده
1- اسيدها
آشاميدن مقدار زيادي آب و پس از آن خوراندن آب آهك و يا مخلوط MgO با آب يا شير، به هيچ وجه از داروهاي تهوع آور يا محلول بيكربنات سديم استفاده نشود.
2- بازها
آشاميدن مقدار زيادي آب و سپس سركه و يا آب ليمو و يا آب نارنج، به هيچ وجه از داروهاي تهوع آور استفاده نشود.
3- نمكهاي آرسنيك يا جيوه
خوردن يك داروي تهوع آور و بعد شير يا سفيده تخم مرغ در آب سرد و روغن كرچك
4- HF
به مريض مقدار زيادي شير بدهيد چون كلسيم موجود در شير بهترين درمان است. استفاده از آب آهك نيز مفيد است.

ایمنی در آزمایشگاه
آزمایشگاه شیمی محلی است که در آن احتمال خطر وجود دارد. این محل محتوی مایعات قابل اشتعال، ظروف شیشه ای شکننده و مواد شیمیایی خورنده و سمی است. با این حال اگر پیشگیری و دقت به عمل آید از یک آشپزخانه خطرناکتر نیست.
معمولترین خطرات در یک آزمایشگاه شیمی عبارتند از:
1- آتش سوزی و انفجار
2- مواد شیمیایی
3- ظروف شیشه ای
 پیشگیری از آتش سوزی و انفجار
1- در صورت امکان از بکار بردن شعله در آزمایشگاه اجتناب کنید
2- چنانچه لازم است از شعله استفاده کنید پیشگیریهای زیر را به عمل آورید
الف) هرگز یک مایع قابل اشتعال را در ظرف باز حرارت ندهید.
ب) هنگامی که مایع قابل اشتعالی را در حالت تقطیر یا رفلاکس حرارت می دهید اطمینان حاصل کنید که تمام رابطها محکم و عاری از فشار باشند.
ج) هرگز مایعات قابل اشتعال را در نزدیکی شعله از ظرفی به ظرف دیگر منتقل نکنید.
د) هرگز نگذارید که یک محصول تقطیر قابل اشتعال، در نزدیکی شعله آزادانه از خنک کننده به ظرف گیرنده ای که چند اینچ پایین تر از آن است بچکد.
3- هرگز دستگاه بسته ای را که در برابر فشار مسدود شده، حتی اگر خنک کننده هم داشته باشد حرارت ندهید.
4- هنگامی که واکنش گرمازایی را انجام می دهید یک حمام آب سرد یا آب یخ تهیه کنید که اگر واکنش بخواهد از کنترل خارج شود از آن استفاده کنید.
5- محل نزدیکترین کپسول آتشنشانی را یاد بگیرید.
6- هیچگاه به یک مایع جوشان سنگ جوش یا جامد دیگری اضافه نکنید.
7- محلولهای اتری را تا مرحله خشک شدن حرارت ندهید.
 


آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: کمک های اولیه در آزمایشگاه شیمی ,



چگونه باتری بسازیم
نوشته شده در چهار شنبه 17 اسفند 1390
بازدید : 1815
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

New5باتری بسازیمNew5
 

با مقوا یك استوانه بسازید و در ته آن ورق آلومینیوم بچسبانید. سپس به ورق آلومینیوم سیمی وصل كنید. 

 
باتری بسازیم
 

 
 

مقداری پنبه را به آب نمك یا آبلیمو آغشته كنید و در داخل قوطی قرار دهید. در مرحله بعد سكه ای تمیز روی پنبه قرار دهید. سپس به ترتیب ورق آلومینیوم، پنبه آغشته به آبلیمو و سكه را روی هم قرار دهید و این كار را چندین بار تكرار كنید. 

 
باتری بسازیم
 

سرانجام سیمی را به طرف دیگر  سكه وصل كنید. 

 
باتری بسازیم
 

دو طرف دیگر سیم ها را به زبانتان بزنید چه احساسی دارد؟ آنها را به لامپی وصل كنید چه مشاهده می كنید؟  

 
باتری بسازیم
 

به شكل های زیر توجّه كنید.

 



آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: چگونه باتری بسازیم ,



نیروسنج بسازید!
نوشته شده در یک شنبه 7 اسفند 1386
بازدید : 1261
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

نیروسنج بسازید!

نیروسنج بسازید!

نیرو همان کششی است که در جهان بین اجسام وجود دارد.

 با ساخت این ابزار جمع و جور با استفاده از وسایلی که در هر خانه ای یافت می شود، می توانید به راحتی اندازه گیری نیروهای اعمالی در اطرافتان بپردازید و به این ترتیب فشار و کشش لازم برای اعمال هر مقدار نیرو را به طور تجربی احساس کنید!

پس دانشمندان عزیز، برای شروع کار ابتدا وسایل زیر را آماده نمایید!

نیروسنج بسازید!

دو عدد لوله PVC  یکی به طول حدوداً 5 سانتی متر و دیگری تقریبا 20-30 سانتی متر . دقت کنید که ضخامت لوله ها طوری باشد که لوله 30 سانتی متری به خوبی درون لوله 5 سانتی متری جا شده و حرکت نماید.

نیروسنج بسازید!

دو عدد واشر فلزی کوچک

نیروسنج بسازید!

یک عدد کش لاستیکی محکم (طول کمی بیشتر از قطر لوله قطورتر باشد)

نیروسنج بسازید!

مقداری سیم

نیروسنج بسازید!

یک اره آهن بُر کوچک و کاغذ سمباده

نیروسنج بسازید!

سیم چین و انبر دست

نیروسنج بسازید!

 دریل یا هر وسیله ای برای سوراخ نمودن لوله ها

 

نیروسنج بسازید!


 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



آشنایی با وسایل آزمایشگاهی
نوشته شده در شنبه 22 بهمن 1390
بازدید : 2248
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

 
بالن ته گرد
بالن ته صاف
آبفشان
?(پیست)
ارلن مایر
ارلن تصفیه و قیف بوخنر
بشر
استوانه مدرج
(مزور)
انواع سرد کننده
(مبرد)
پیپت مدرج
پیپت حبابدار
بورت
بالن حجمی
(بالن ژوژه)
قیف جدا کننده
بالن سه دهانه
چراغ بونزن
رابط سه راهی
(رابط تقطیر)
قیف بوخنر
قیف ساده
شیشه ساعت
ظرف تبخیر
بوته چینی
کاردک (اسپاتول
آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: وسایل آزمایشگاهی ,



نکات اخلاقی و مواد شیمیایی
نوشته شده در شنبه 22 بهمن 1390
بازدید : 1135
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

نکات اخلاقی و مواد شیمیایی

زغال و الماس

زغال و الماس هردو از جنس كربن هستند.بستگی داره كه زغال باشند یا الماس.

نكته : وقتی كه می شه الماس بود پس چرا زغال باشیم . !

هنرمند ترین عنصر

هنرمند ترین عنصر فلوئور هست كه حتّی آرگون تنبل رو هم فعال می كنه . !

اتمها هرچه بزرگتر میشن راحت تر ازدارایی هاشون (یعنی الكترونها ) می گذرند برعكس بعضی از ما آدما كه هرچی بالاتر میریم وابستگی هامون بیشتر می شه و كمتر می بخشیم .

نكته : سعی كنیم حداقل از اتمها كمتر نباشیم. !

سر سختی آب

آب در عین نرمی و لطافت سخت ترین ماده نیز هست . ! چون اگر دستش به بلورهای نمك برسه شبكه سخت بلوری نمك را چنان از هم می پاشه كه از عهده هیچ چكشی بر نمی آید . !

نكته : سعی كنیم با دیگران با نرمی برخورد كنیم و لطافت طبع داشته باشیم

در عین حال برای رسیدن به اهدافمان سخت كوش باشیم .

رفیق ناباب !

مواد سوختنی به اکسیژن می گن رفیق ناباب . می دونی چرا ؟ !

چون همنشینی با اون باعث خاكستر شدن و به هوا رفتنشون می شه.

منبع:رویکرد نوین علوم تجربی

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: نکات اخلاقی و مواد شیمیایی ,



کشش سطحی و پیوند هیدروژنی آب
نوشته شده در پنج شنبه 20 بهمن 1390
بازدید : 2683
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

  
  چند آزمایش ساده و جالب در مورد کشش سطحی و پیوند هیدروژنی آب

 آزمایش هایی که در این قسمت انتخاب شده اند، نیاز به وسایل و امکانات خاص یا حتی رفتن به آزمایشگاه ندارند و می توان آن ها را در کلاس نیز انجام داد. چون آزمایش ها ساده هستند پیشنهاد می شود تهیه وسایل و انجام آن ها به عنوان یک پروژه عملی به دانش آموزان سپرده شود. نگه داشتن یک سوزن یا تیغ روی آب
1- با استفاده از یک دستمال کاغذی به آرامی سوزن یا یک تیغ نازک را روی سطح آب داخل یک ظرف قرار دهید و با احتیاط دستمال کاغذی را به داخل آب هل دهید. به جای دستمال کاغذی از کاغذ یا چنگال نیز می توانید استفاده کنید. کشش سطحی آب باعث می شود با این که چگالی سوزن از آب بیشتر است، در آب فرو نرود.
2- یک قطره مایع ظرفشویی روی سطح آب بیندازید، بلافاصله سوزن فرو می رود. در واقع مایع ظرفشویی کشش سطحی آب را کم می کند و باعث فرو رفتن سوزن می شود.

استعداد آب در خوردن سکه!
یک لیوان یا شیشه با دهانه گشاد را روی میز قرار دهید و آن را تا لبه از آب پر کنید، به نحوی که آب لبریز نشود و دیواره خارجی لیوان خشک بماند. حال تعدادی سکه یا کلید را به آرامی داخل آب بیندازید.
خواهید دید که تعداد غیر قابل تصوری سکه در آب جای می گیرد بدون آن که آب از لیوان بیرون بریزد. در واقع کشش سطحی آب کمک می کند تا سطح آب برآمده شده و از لبه های لیوان هم بالاتر برود.

فرار چوب کبریت ها
دو عدد چوب کبریت را به طور موازی و با فاصله کم روی سطح آب قرار دهید. نوک چوب کبریت سوم را آغشته به مایع ظرفشویی کرده و در میان این دو با سطح آب تماس دهید. چوب کبریت ها به سرعت از هم دور می شوند.
در واقع مایع ظرفشویی کشش سطحی را در بین دو چوب کبریت کاهش می دهد و کشش آب از دو طرف چوب کبریت ها را از هم دور می کند.

قایق صابونی
یک قایق کاغذی بسازید. یک شکاف در عقب قایق به وجود آورده و تکه ای صابون را در آن قرار دهید. این قایق را روی سطح آرام آب در یک ظرف بزرگ قرار دهید. کاهش کشش سطحی در عقب قایق و کشش سطحی آب از جلوی قایق باعث حرکت آرام قایق می شود. در واقع صابون به عنوان سوخت قایق به کار رفته است.

 

 

 

 

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: کشش سطحی و پیوند هیدروژنی آب ,



آزمون های شناسایی مواد
نوشته شده در شنبه 15 بهمن 1385
بازدید : 1559
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

آزمون شناسایی مس موجود در یک محلول

 

بقیه آزمایش ها در ادامه مطلب

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



شناساگر
نوشته شده در چهار شنبه 5 بهمن 1390
بازدید : 1326
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

جهت دیدن تصویر در سایز بزرگتر وبا کیفیت بیشتر روی آن کلیک کنید.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: ماده وتغییرات آن , آزمایشگاه مجازی , ,
:: برچسب‌ها: تورنسل , لیتموس , شناساگر ,



بازدید : 643
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

 

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: آزمایشگاه مجازی , ,



شناساگرها
نوشته شده در دو شنبه 9 آبان 1390
بازدید : 1893
نویسنده : میترا مالمیر(دبیر علوم تجربی)

شناساگرها مواد آلی هستند که در محیط های مختلف رنگ های متفاوتی را ایجاد می کنند و با توجه به تغییر نگ می توان ماده را شناسایی کرد.

از شناساگر ها برای تشخیص اسید ها و بازها نیز استفاده می شود.

آنچه مردم را دانشمند مي کند ،مطالبي نيست که مي خوانند بلکه چيزهايي است که ياد مي گيرند. جرج برنارد شاو

:: موضوعات مرتبط: ماده وتغییرات آن , آزمایشگاه مجازی , ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد